Het Nieuwe Werken (HNW)
Wat is eigenlijk Het Nieuwe Werken?
Het Nieuwe Werken is een visie om werken effectiever, efficiënter maar ook plezieriger te maken voor zowel de organisatie als de medewerker. Die visie wordt gerealiseerd door de medewerker centraal te stellen en hem – binnen bepaalde grenzen - de ruimte en vrijheid te geven in het bepalen hoe hij werkt, waar hij werkt, wanneer hij werkt, waarmee hij werkt en met wie hij werkt. Recente ontwikkelingen in de ICT maken Het Nieuwe Werken technisch mogelijk en maatschappelijke ontwikkelingen maken het wenselijk. (Uit: Aan de slag met Het Nieuwe Werken, Dik Bijl, 2009)
Veranderende markt...
Deze tijd vraagt om een flexibele organisatie, die recht doet aan de individuele kwaliteiten van haar medewerkers. Bij ‘Het Nieuwe Werken’ staat het werken op plaats, tijd, locatie en wijze die het meest effectief is en het beste resultaat geeft, centraal. Dit geeft vrijheid aan de medewerkers en vraagt ook verantwoordelijkheid. Het biedt optimale service aan klanten en relaties en zorgt voor een goede balans tussen werk en privé bij de medewerkers.
Om ‘Het Nieuwe Werken’ volledig door te voeren is het belangrijk dat ook de techniek en hulpmiddelen helemaal up-to-date zijn, zodat het eenvoudig wordt om plaats- en tijdonafhankelijk te werken.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Dat zijn de kernwaarden van Het Nieuwe Werken. Dat geldt voor elke organisatie in elke branche. Het is voor iedere organisatie mogelijk een aantal aspecten van Het Nieuwe Werken toe te passen. Het gaat om de vrijheid en het vertrouwen die je medewerkers geeft om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Met individuele prestaties bouw je zo samen aan het collectief van de organisatie. Het gaat vooral om de verantwoordelijkheden en ruimte die je hebt om je werk te kunnen uitvoeren, of dat nu op kantoor is, thuis of bij de klant.
Het begint bij nieuw leiderschap
Het succes van HNW begint bij de leidinggevende of manager. Het is belangrijk om je medewerkers zelf ondernemer te laten zijn, zowel van hun eigen werkzaamheden als van hun loopbaan. Waarbij leidinggevenden niet langer sturen op aanwezigheid, maar op output. Van de managers vraagt het een andere wijze van managen. Niet langer wordt gekeken naar inspanning en aanwezigheid, maar naar het resultaat van de inzet. Klanttevredenheid, is daarbij een belangrijk meetpunt.
Visie op Het Nieuwe Werken
Een organisatie kent twee krachtige elementen: het proces en de mens. Ieder element verdient een eigen omgeving om maximaal tot zijn recht te komen. De processen in een organisatie moeten voorspelbaar en repeteerbaar zijn. Management en controle zijn van groot belang om de kwaliteit van het proces te garanderen. Het proces zorgt voor het voorspelbaar afhandelen van standaard producten en diensten.
Meer informatie over dit onderwerp of wil je graag hulp van een externe partij?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Nouvelle biedt maatwerk. Hier vind je meer informatie over de verschillende trajecten bij Nouvelle: employability en coaching van leidinggevenden en managers.
Zie ook onze overige publicaties of een totaaloverzicht van al onze diensten op het terrein van coaching en HR advies.