• Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

feedback geven

Feedback geven, hoe doe je dat?

door Renate Frazer, 26 oktober 2013

Het geven van feedback is de medewerker laten zien wat hij doet en wat voor uitwerking zijn handelswijze heeft op anderen. Dit kan positief en negatief zijn. Feedback geven aan iemand die uitstekend functioneert is niet zo moeilijk, maar hoe vertel je aan iemand dat hij minder goed functioneert zonder direct in een welles/nietes verhaal te belanden, of erger in een conflictsituatie terecht te komen.

Enkele feedback voorwaarden op een rij:

  • Feedback is beschrijvend en niet beoordelend. Vermijd waardeoordelen, dat geeft de ander minder de behoefte om zich te moeten verdedigen.
  • Feedback is specifiek en niet algemeen. Geef concrete voorbeelden en benoem daarbij het gedrag of het resultaat van een bepaalde taak of opdracht.
  • Feedback houdt rekening met de behoefte van beide partijen, dus de feedbackgever en de feedbackontvanger.
  • Feedback richt zich op gedrag waar de medewerker iets aan kan veranderen.
  • Feedback wordt eerder op verzoek gegeven, dan dat het wordt opgelegd.
  • Feedback wordt gegeven op het juiste moment. Dat wil zeggen zo kort mogelijk nadat het betreffende gedrag wordt gezien.
  • Feedback wordt gecontroleerd op goed begrip. Vraag de medewerker om de feedback in zijn eigen woorden te herhalen.
  • Feedback wordt bekeken op gemeenschappelijkheid.

Gebruik geen trucjes

Je kunt beter eerlijk zijn wanneer je feedback geeft. Gebruik geen trucjes, die werken vaak averechts. Wanneer je iets anders denk dan wat je zegt, en wat je lichaamstaal laat zien, dan ben je niet congruent. Onbewust vangt je gesprekspartner deze signalen op waardoor het feedback gesprek veel stroever zal verlopen.

Feedback geven is tweerichtingsverkeer

Net als met andere vormen van communicatie is feedback geven tweerichtingsverkeer. Feedback geven is een gesprek. Zorg dus dat jij niet alleen aan het woord bent. Dit betekent dat je de ander ruimte en gelegenheid geeft om zijn kant van het verhaal te vertellen. Misschien heb je vanuit jouw zienswijze wel zaken over het hoofd gezien?

Belangrijk is om je te realiseren dat feedback geven een aanzet kan zijn tot verdere ontwikkeling.

Zie ook het artikel kritiek geven.

Hulp, advies of coaching nodig?

Neem contact op met Nouvelle. Kijk ook op Persoonlijke coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement. Leidinggevenden kunnen een persoonlijk ontwikkeltraject volgen: coaching van leidinggevenden en managers

Zie ook onze overige publicaties of een totaaloverzicht van al onze diensten op het terrein van coaching en HR advies.


 

Nouvelle Coaching en Personeelsadvies

Meestershof 8
7468 GN Enter

0638 95 24 81

info@nouvellecoaching.nl