• Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

disfunctioneren

Mijn medewerker functioneert niet naar behoren 

door Renate Frazer, 8 oktober 2013

Rotte appels

Wanneer een medewerker niet naar behoren functioneert, is dat een signaal. Het nodigt uit om te onderzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Een veilige werkomgeving, respect en waardering voor elkaar, en werk dat voldoende uitdaging biedt, zijn voorwaarden om goed te kunnen functioneren. Wil je hier meer over weten, lees dan het artikel betrokken en gemotiveerde medewerkers.
Een medewerker ontslaan, die niet naar behoren functioneert, is een tijdrovende en kostbare oplossing. En hoe weet je of daarmee het probleem daadwerkelijk is opgelost? Vaak ligt de oorzaak van het disfunctioneren totaal ergens anders.

Privéomstandigheden

Privéomstandigheden kunnen veel invloed uitoefenen op de manier waarop iemand functioneert. Je kunt hierbij denken aan: relatieproblemen, depressies, weinig nachtrust, een verkeerde leefstijl, etc. Het kan ook zijn dat de medewerker uit balans is. Enkele voorbeelden: het werk meenemen naar huis, een te hoge werkdruk, perfectionisme, faalangst, gebrek aan assertiviteit, etc.

Wat het ook is, ga een gesprek aan. Luister naar wat iemand daadwerkelijk te zeggen heeft. Check altijd de feiten bij de medewerker, want vaak blijkt de werkelijke reden  anders te zijn dan wat jij in eerste instantie dacht.

Zit iemand nog op de juiste plek?

Sluit de functie nog wel aan bij de medewerker? Is het werk te zwaar of misschien juist te makkelijk? Ga het gesprek aan en kijk waar iemands kwaliteiten en talenten liggen. Is er een andere functie, of zijn er andere werkzaamheden beschikbaar, die beter aansluiten bij zijn of haar kwaliteiten?

Leidinggeven

Voordat je iemand op de vingers tikt, houd jezelf ook een spiegel voor. Wat had ik als leidinggevende anders kunnen doen? Wat is mijn manier van leidinggeven, of aansturing en is dit effectief? Niet iedere werkgever of manager is zich ervan bewust welke invloed hij uitoefent op de mensen aan wie hij leiding geeft. Iedere medewerker heeft een unieke manier van benaderen en wanneer je dit op de goede manier doet, kun je het beste uit je medewerkers halen.

Zieke appelboom

Soms is een rotte appel het gevolg van een zieke appelboom.
Disfunctioneren van medewerkers kan organisatorisch van aard zijn. Zeker wanneer het om meerdere mensen gaat. Speelt het probleem zich af rond een team, of speelt het door de gehele organisatie? Interessant is, om eens te kijken naar het werkklimaat. De manier waarop mensen samenwerken, en de waarden en doelen van de organisatie. Wat vraagt de organisatie allemaal van de medewerkers en wat krijgen de medewerkers hiervoor terug?

Tot slot

Het disfunctioneren van medewerkers is een signaal, dus doe er wat mee! Vaak zal blijken dat met de nodige aandacht iemand weer in staat is om te functioneren, misschien wel beter dan ooit tevoren.

Training en coaching

Wil je graag hulp van een externe partij? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Nouvelle biedt maatwerk. Daarom start een coachingstraject altijd met een intake, waarbij we inventariseren wat er nodig is tijdens het traject. Na de inventarisatie gaan wij gericht aan de slag. Hier vind je meer informatie over de verschillende trajecten bij Nouvelle: Persoonlijke coaching, teamcoach, loopbaanbegeleiding, outplacement en coaching van leidinggevenden en managers.

Informatie

Zie ook onze overige publicaties of een totaaloverzicht van al onze diensten op het terrein van coaching en HR advies.



 

Nouvelle Coaching en Personeelsadvies

Meestershof 8
7468 GN Enter

0638 95 24 81

info@nouvellecoaching.nl